V posledním roce, roce a půl můžeme pozorovat výrazné zvýšení zájmu o začínající firmy, tzv. start-upy. Slovo start-up se málem stává synonymem pro řešení vleklé ekonomické krize. Start-upy jsou sexy – většinou prezentují svěží, neotřelé, někdy až bláznivé nápady (inovace), a proto přitahují zvláště mladé lidi. Raketovým tempem roste počet různých typů inkubátorů, coworkingových center, hubů, soutěží a akcí zaměřených právě na začínající firmy.

Navštívil jsem několik akcí, kde byl plný sál a prezentátoři „nalívali“ do přítomných energii, zásobovali je radami a motivovali je. Pohříchu jsem ale zjistil, že většina prezentujících jsou buď normální zaměstnanci, podnikatelé, kteří příliš velkých úspěch neměli. Nebo jsou to lidé, kteří sice dokázali ze svých firem peníze získat, ale možná víc díky štěstí, tím, že byli ve správnou chvíli se správnými lidmi na správném místě, než díky svým schopnostem. Kolik komerčně úspěšných start-upů vlastně znáte? Kolik máme v Česku start-upů, které během roku nebo dvou svého podnikání dosáhly na obraty v řádech desítek milionů korun? Podle mého názoru jednotky. Není tedy čas se oprostit od módních trendů, megaakcí a dívat se na start-upy jako na běžné podnikání a hodnotit spíš jeho reálnost, než oceňovat bláznivé nápady?

 

Autor: Mgr. Jakub Nosek, MBA 

 

Autor je investiční ředitel společnosti 7i Advisors, která sdružuje business anděly a investuje peníze, energii, know-how a kontakty do nadějných start-upů.