Podle statistik operátora trhu s energiemi změnilo v roce 2011 dodavatele 449 000 odběratelů elektrické energie a 362 000 odběratelů plynu. V porovnání s předchozím rokem jde o několikanásobný nárůst. Láká především nižší cena, spolehlivost dodávek, komplexnost služeb a nízká administrativní náročnost. Se současným dodavatelem je nespokojeno asi 8 % odběratelů. Hlavně kvůli zvyšující se ceně elektrické energie a aroganci dodavatele vůči zákazníkům. Z výzkumu na reprezentativním vzorku populace, který provedla na přelomu listopadu a prosince 2011 výzkumná agentura MindBridge, také vyplývá, že téměř 30 % dotázaných uvažuje buď o změně dodavatele, nebo o tom, že si porovná nabídky ostatních dodavatelů energií. A jen 14 % těch, kteří o změně neuvažují, je přesvědčeno, že jejich současný dodavatel je nejvýhodnější. Pouze pro pětinu respondentů představuje současný dodavatel jistotu, i když podmínky nejsou příliš výhodné. Tento názor zastávají ve větší míře lidé s nejnižším čistým osobním příjmem. Třetina těch, co mají nadprůměrný příjem, vidí možnou příčinu změny v takovém chování dodavatele, které zákazníka naštve. Nejčastěji lidé preferují nabídku zaslanou poštou (49 %), předanou osobně (26 %) či telefonicky (11 %). Celých 79 % lidí si dovede představit, že by smlouvu s novým dodavatelem uzavřeli u sebe doma.

 

(mv)