Španělská vesnice RPSN



Pojem RPSN (roční procentní sazba nákladů) je často předmětem diskusí, především mezi politiky, kteří jej považují za zásadní v ochraně spotřebitelů. Průzkum realizovaný exklusivně pro Navigátor bezpečného úvěru společností STEM MARK však ukazuje, že spotřebitelé nejenže RPSN zcela nerozumějí, ale navíc se rozhodují především podle výše měsíční splátky.

Víc než dvě třetiny dotázaných přiznaly, že se s pojmem RPSN už setkaly, ale víc než jedna třetina neví, co znamená. I to ukázal aktuální průzkum společnosti STEM MARK zaměřený na spotřebitelské úvěry. „I ti, kdo v první části otázky uvedli, že pojmu RPSN rozumějí, neuměli jej ve skutečnosti vysvětlit,“ říká profesor University Karlovy Michal Mejstřík. Někteří ze spotřebitelů sice dokázali vysvětlit doslovné znění zkratky, s tím, co všechno RPSN obsahuje, a co tedy jeho výše znamená, si rady nevěděli.

A nejen to, přes 20 % spotřebitelů ani neví, zda je pro ně z hlediska nákladů na úvěr lepší hodnota RPSN vyšší, nebo nižší. V případě oslovených žen na to nebyla schopna správně odpovědět třetina dotázaných! Procento správných odpovědí klesá s nižším vzděláním, vyšším věkem, horší sociální situací, ale také s menším počtem obyvatel daného města či obce. Lze tedy říci, že v případě cílové skupiny spotřebitelských úvěrů je znalost pojmu RPSN ještě nižší, než v republikovém průměru.

 

„Zjištění poukazují na to, že ochrana spotřebitelů prostřednictvím RPSN není účinná. Lidé tuto veličinu nevnímají a v jejich rozhodovacím procesu nehraje významnou roli, nepodařilo se ji prosadit do veřejného života ani za víc než deset let její zákonné existence“ upozorňuje prof. Mejstřík. O to podstatnější je pro spotřebitele výše měsíční splátky, případně o kolik půjčku opravdu přeplatí.

Potvrzuje to rovněž dlouhodobá aktivita projektu Navigátor bezpečného úvěru a jeho komunikace se spotřebiteli. „Snažíme se, aby se spotřebitelé chovali zodpovědně, aby se kromě finanční výhodnosti zaměřili také na sankční podmínky a přijímali úvěry jen od bezpečných poskytovatelů. Jak se ovšem ukazuje, je pro ně stále nejzásadnější to, jakou budou mít měsíční splátku. Právě podle ní se rozhodují, zda si úvěr vezmou, či nikoli. Proto by pozornost těch, kdo skutečně chtějí spotřebitelům pomoci, měla být zaměřena tímto směrem,“ doplňuje tiskový mluvčí projektu Zdeněk Soudný.

 

Průzkumu na téma spotřebitelských úvěrů se zúčastnilo přes 600 spotřebitelů z celé České republiky. Byl proveden metodou dotazování ověřených respondentů v prostředí internetu. Jde o rychlé a dostupné řešení s využitím moderních technologií. Výhradním zdrojem rozhovorů je Český národní panel. Jeho velikost panelu, kontrolní mechanismy a schopnost oslovit velký počet respondentů umožňuje rychle nasbírat spolehlivá data. Navíc umožňuje cílit na různé podskupiny populace v ČR i SR.

 

Autor: (vm)

Zdroj: Navigátor bezpečného úvěru