Jezdíte někdy na vodu? Plavíte se ve skupině nadšenců po řece na kánoi nebo na raftu a považujete tuto činnost za dokonalou zábavu v letních měsících? Pak nejste sami, vodáctví je u nás docela rozšířený životní styl, ale není to jen o plácání pádlem o hladinu, vodáci mají totiž poměrně velkou možnost pozorovat blízké i vzdálené říční okolí a užít si to jako skvělý prožitek, co se někdy vryje do paměti na celý život. Kupříkladu pokud se plavíte po Berounce, jste vzadu na kormidle, vpředu sedí vaše milovaná a milující Eva, tu a tam se políbíte a po proplutí kolem vodáckého tábořiště ve Skryjích se zahledíte na nádhernou technickou památku – obloukový ocelový most.
>
Je to skutečná rarita, v tamní krajině dominuje a vy se možná zamyslíte nad tím, že most musel někdo sestavit, snýtovat a také musel někdo vyrobit konstrukční prvky, z nichž je mostní konstrukce sestavena. Ano, je to tak, výrobě mostů předchází hutní prvovýroba, kde vznikají polotovary konstrukční oceli právě pro tyto účely, tedy například ocel označená jako p355nl1. Kdybyste do takového hutního provozu zavítali na exkurzi, možná budete překvapeni, v jakém hlučném a prašném prostředí se tu pracuje, ale to k ocelárnám patří a měli bychom to přijmout jako fakt.
Je to zkrátka drsná a hrubá, náročná práce, jenže kdyby nebyla, neměli bychom z čeho vyrábět nejen mostní konstrukce, ale i automobily, letadla, vlaky, domácí spotřebiče, elektroniku a mnoho dalších výrobků, takže bychom se velice brzy octli v epoše středověku, a to byste zřejmě nebyli zrovna nadšení. Buďme rádi, že existují ocelárny a lidé, kteří se této práci věnují jako profesionálové a dbají o přesné složení všech druhů oceli, ať už se jedná o konstrukční materiál pro mostní pilíře, anebo speciální nerezovou ocel pro výrobu zábradlí či chirurgických nástrojů.